רפואת שיניים דחופה – שאלות ותשובות

האם צריך לפנות אל רופא שיניים חירום במקרה שנפל לי כתר זמני או שהכתר זז ממקומו?

מקרה נפוץ מאוד אשר בגללו מטופלים מחפשים רפואת שיניים דחופה הוא מצב בו כתר זמני נפל או זז ממקומו, אך יש להדגיש כי מצב זה אינו מוגדר כמצב חירום דנטלי. עם זאת, כתרים זמניים יוחלפו בשלב מסוים בכתרים קבועים ואיכותיים יותר העשויים זירקוניה, ולכן חשוב מאוד שתחזירו את הכתר למקומו על מנת שלא לפגוע במבנה השן עד שיורכב הכתר הקבוע, ועל כן עליכם לתאם פגישה לרופא שיניים על מנת לסדר את הכתר בהקדם.

טיפול ביתי בכתר זמני שנפל – עד שיתאפשר לכם להגיע אל רופא השיניים, תוכלו להחזיר את הכתר הזמני בקלות למקום על ידי שימוש בווזלין או בעזרת מעט דבק המיועד לשיניים תותבות. יש לנסות ולמקם את הכתר כפי שהיה עד כמה שאפשר עד שתרגישו בנח המיקום החדש ואז להדביק את הכתר בעדינות על גביי השן. במידה והשתמשתם בחומר להדבקה, המתינו מספר דקות ולאחר מכן שטפו את הפה. אחרי שהדבקתם את הכתר הזמני חזרה יש לנשוך על הכתר מטלית כדי לקבע ולייצב אותו מחדש.

מקרים של פציעות בחלל הפנימי בפה

חתכים שונים ופצעים בחלל הפה נחשבים כפגיעה ברקמות ומוגדרים כמקרי חירום דנטליים. במידה וקרה משהו, תחילה יש לשטוף את הפה במים קרים, ואף במי מלח כדי לחטא את חלל הפה. אם הדימום הוא באזור הלשון, נסו ללחוץ על הלשון בעדינות עם גזה. בכל מצב מומלץ לפנות למרפאה בדחיפות על מנת לוודא שאין נזק רציני או לטפל במקור הבעיה.

גם במידה ומקור הדימום הוא מרקמת הלחי חשוב לשטוף את חלל הפה ולנסות לעצור את הדימום עם גזה.

כמובן שבמידה והחבלה היא משמעותית יש להתפנות מיד למרפאת חירום. על מנת להקל על כאב שנובע מהרקמה הפגועה, ניתן לקחת משככי כאבים שאינם מצריכים מרשם רופא, אך שימו לב שלא ליטול אספירין לשיכוך כאב במקרה שיש דימום, כיוון שאספירין הוא מדלל דם ועשוי להחמיר את הדימום. בכל מקרה של חבלה חמורה בפנים או בפה יש לפנות למרפאת חירום על מנת להיבדק ולקבל טיפול ללא דיחוי.

בעיות שמצריכות פניה למרפאת חירום במהלך טיפול אורתודנטי

בעיות שונות עלולות לקרות במהלך טיפול אורותודונטי כמו חוט רופף בגשר, חוט שבור חתיכת מתכת דוקרנית שפוצעת את הרקמה הרכה. במקרה ויש פצע בעקבות חוט מתכת, עד שתגיעו לקבל טיפול נסו תחילה לכסות את קצה החוט בעזרת כדור צמר גפן קטן או חתיכה קטנה של גזה כדי למנוע את החיכוך של הקצה החד ברקמה. במידה ונוצר מצב בו החוט פוגע באופן ישיר בפנים הלחי או בחלק, בחניכיים או בלשון אין לנסות למשוך או לחתוך את החוט בעצמכם, קבעו תור דחוף במרפאה שמספקת שירותי רפואת שיניים דחופה.