השתלת עצם והרמת סינוסים​

השתלת עצם והרמת סינוסים​

אודות הטיפול

על מנת להמחיש הליך של הרמת סינוס והשתלת עצם, תדמיינו שאתם מעוניינים להרכיב ידית למגירה ועליכם לקדוח
בורג לתוכה. אם העץ אליו אתם קודחים את הבורג, דק מדי, יש חשש שהבורג יבלוט אל מחוץ לעץ ולבקוע אותו.
במקרה כזה, קיימות בפנינו שתי אופציות- ניתן להשתמש בבורג קטן יותר או לחלופין, להוסיף שכבה של עץ
למגירה, כך שהבורג לא ייבקע החוצה. להבדיל אלפי הבדלות מבורג בעץ, כשמדובר בבריאותנו, אנחנו לא רוצים לקחת סיכון.
הליך השתלת עצם מיועד בכדי לעבות את עצם הלסת התחתונה והעליונה, ולהכינה להשתלה.
השתלת עצם בלסת העליונה מצריכה גם הרמת סינוסים, ליצירה גובה ובכדי לא לפגוע בחללי האוויר בסינוסים. 
למען הסר ספק, לא כל הליך של השתלת שתלים דנטאליים מחייב השתלת עצם והרמת סינוס.
מדובר בהליך המבוצע עבור מטופלים שהלסת שלהם אינה מתאימה להשתלה ואין כמות עצם מספקת שתתמוך בשתל
(לפחות 10 מ"מ בכדי לעמוד בעומסי לעיסת המזון).

קיימות מספר שיטות קליניות לביצוע השתלת עצם בהתאם למקור העצם בה משתמשים. 
השיטה מהמומלצות ביותר הינה השתלת עצם עצמית שמקורה מאזור אחר מגופו של המטופל עצמו. בנוסף, ניתן לבצע השתלת עצם שמקורה מתורם אחר או מהחי (מקור חיצוני) וממקור סינטטי כגון קרמיקה.  

פגישת הייעוץ

פגישת הייעוץ עם רופא השיניים הינה חיונית בכדי לבצע התאמת ההליך למבנה הלסת וקביעת המשך הטיפול לשיקום הפה. במהלך הפגישה, הרופא יבצע בדיקה קלינית של השיניים, יבחן את ההיסטוריה הרפואית של המטופל ויבצע צילום CT, לאבחון מבנה הלסת ועובי העצם הקיימת. לבסוף, יוחלט על תכנית טיפולית להשתלת העצם והרמת הסינוסים, במידת הצורך, עד להשלמת הליך שיקום הפה והרכבת השיניים המלאכותיות (כתרים, תותבות). במהלך הפגישה, הרופא ייתן הסבר מקיף על ההליך ויפרט את העלויות הצפויות.   
לתשומת לבך – חשוב ליידע את הרופא על נטילת תרופות קבועות, מחלות כרוניות בלתי מאוזנות, רגישויות ועוד. לא ניתן לבצע את הטיפול בקרב מטופלים הסובלים ממחלות כרוניות של הסינוסים (סינוסיטיס), עד לאחר טיפול רפואי מקיף.

השתלת עצם והרמת סינוס – הלכה למעשה

הניתוח מתבצע בחדר ניתוח מותאם וסטרילי, עם מכשור מתקדם ובקרה קפדנית, בכדי להפחית את האפשרות להיווצרות זיהום. לרוב, הניתוח מתבצע בהרדמה מקומית ואורך כ45-90 דק', בהתאם להיקף ההליך המבוצע. ניתן לבצע את השתלת עצם בלסת אחת או בשתי הלסתות בו זמנית וכמו כן, ניתן לבצע הרמת שני הסינוסים או אחד בלבד.  תחילה, הרופא יחטא את חלל הפה של המטופל ויבצע חדירה ישירה אל חלל הסינוס, דרך השן החסרה מתוך חלל הפה (ניתוח סגור, כאשר גובה העצם הטבעית הוא יותר מ 7מ"מ ) או דרך חתך אנכי מהחניכיים (ניתוח פתוח, כאשר גובה העצם הטבעית הוא בין 5-7מ"מ ). לאחר מכן, הרופא ירים את רצפת הסינוס (ממברנה) מחלל האוויר של הסינוס בכדי לייצור חלל מתחת לעצם, אליו הוא מחדיר את החומר המיועד להשתלה. החומר המוחדר משמש כתשתית לבניית עצם טבעית שתאפשר אחיזה יציבה של השתל בתוך הלסת; הליך שנמשך בין 9 חודשים- שנה וחצי. לרוב, השתלים יורכבו לאחר תקופת ההחלמה ואיחוי העצם. במקרים מסוימים, ניתן לבצע העמסה מיידית של השתלים, כבר באותו יום. 

תוצאות ותופעות לוואי

ניתוח השתלת עצם והרמת סינוס מתבצע במקרים בהם לא ניתן לבצע השתלת שיניים לשיקום הפה אצל המטופל, בגין חסר בגובה עצם הלסת, בה יוחדרו השתלים הדנטאליים בהמשך. אחוזי ההצלחה של הניתוח הינם גבוהים מאוד ותופעות הלוואי חולפות לאחר ימים ספורים. ביצוע הניתוח על ידי מומחה בעל ניסיון עשיר ומיומן, עשוי לתרום להצלחה מרבית של ההליך. בנוסף, ביצוע מוקפד של הוראות הרופא, שמירה על היגיינת הפה ונטילת התרופות (אנטיביוטיקה, שטיפות לחיטוי ועוד), יסייעו להצלחה. 
הימים הראשונים לאחר הניתוח, מתאפיינים בנפיחות של הלחי ולעתים כאבים אשר מגיבים למשככי כאבים ללא מרשם. כמו כן, תתכן הופעה של שטף דם מקומי מסביב לחתך. 
בדומה לכל הליך כירורגי אחר, ישנה סבירות נמוכה להתרחשות סיבוכים בזמן הניתוח או אחריו, כגון: קרע בממברנה (רצפת הסינוס) בעת הרמתה, זיהום ופגיעה עצבית. 
לאחר תקופת ההחלמה, הרופא יבצע בדיקה קלינית חוזרת וצילומים לאומדן מבנה העצם, במידה ואלו יהיו מתאימות, הוא יבצע את טיפולי ההמשך לשיקום הפה (תותבות, כתב ועוד).