עקירות

באילו מקרים מבצעים עקירת שן?

1. שן עם תהליך עששתי מתקדם, המלווה בכאב רב ושאינו ניתן לטיפול שמרני או שקומי.
  2. שן בינה הצומחת באופן שגורם נזק לקשת השיניים ולשיניים הסמוכות לה (שן כלואה). העקירה מתבצעת בכדי למנוע את סיבוכים עתידיים.
  3. שן שבורה שאינה ניתנת לשיקום.
  4. מחלת חניכיים בלתי הפיכה, שגורמת נזק משמעותי לעצם הלסת והחניכיים.
  5. פגיעה כרונית וזיהום שורש השן (מוך) בחיידקים. במקרים שאינם ברי שיקום וגורמים כאב בלתי נסבל למטופלים.
  6. טיפולים רפואיים ואו כירורגיים (לדוג’ השתלות איברים), המחייבים עקירת שיניים בעלות פוטנציאלי זיהומי ודלקתי.
  7. כחלק מטיפול אורתודנטי (יישור שיניים). כיום, פעולה זו מבוצעת פחות מאשר בעבר, תודות לשיטת דיימון החדשנית ליישור שיניים שאינה מחייבת עקירה.

כיצד יודעים מתי קיים צורך בביצוע עקירה?

פגישת היועץ עם רופא שיניים מומחה הינה חיונית ביותר, טרם ההחלטה בביצוע פעולת העקירה. הרופא יבצע בדיקה קלינית של השן, החניכיים והעצם, יבצע צילום רנטגן ולעתים אף צילום תלת ממדי (CT), וימליץ על כלל האפשרויות העומדות לרשותו לשיקום השן. לרוב, עקירת שן כירורגית מבוצעת במקרים בהם חילוץ השן תתאפשר רק לאחר ביצוע חתך בחניכיים, אותו תופרים לאחר העקירה.

אודות הטיפול

עקירת שיניים מתבצעת בהרדמה מקומית, על ידי רופא שיניים מיומן. לרוב, מדובר בעקירה פשוטה של השן לאחר צמיחתה, כאשר השן בולטת מעל החניכיים. העקירה מתבצעת באמצעות צבת אחיזה, המסייעת בחילוצה מהשורש. במקרים מורכבים יותר, בהם השן אינה נגישה ואו לא צמחה מעל פני החניכיים, אזי מדובר בעקירה מורכבת שלרוב, תתבצע על ידי כירורג המתמחה בכירורגיית הפה והלסת. לעתים, עקירה כירורגית תחייב חיתוך לאורך החניכיים וחשיפת העצם; שיוף וחיתוך העצם ואף השתלת עצם, במידת הצורך. לאחר ההליך, הרופא יבצע תפירה של החתך.     לרוב, הליך עקירת שן מלווה בטיפולים נוספים במטרה לשקם את מבנה קשת השיניים, שיקום הפה ותפקודו. עקירת שן עשויה להביא נחת רב, למטופלים רבים שסבלו מכאבים בלתי נסבלים ואי נוחות מתמשכת, אך מותירה את חלל הפה, ללא שן. היעדר שן עלול להשפיע על יכולת הדיבור, לפגוע ביכולת הלעיסה ובמראה האסתטי של החיוך. לשם כך, ניתן לשלבה עם טיפולים לשיקום השן ובנייתה מחדש.

תופעות לוואי והחלמה לאחר הטיפול

במקרים בהם בוצעה עקירת שן פשוטה, אין צורך בטיפול מיוחד לאחר העקירה, וצפויה החלמה מלאה כבר לאחר ימים בודדים. לעתים, ייתכן וההחלמה תלווה במשככי כאבים ושטיפות פה אנטי-דלקתיות.
במקרים בהם בוצעה עקירה כירורגית – מורכבת, ההחלמה ארוכה יותר ותלווה בנטילת אנטיביוטיקה, משככי כאבים ושטיפות פה. אזור שורש השן עובר תהליך ניווני והחתך בחניכיים מתאחה בהדרגה, תהליך שצפוי להימשך עד כעשרה ימים. בנוסף, עצם חדשה נבנית כחלק משיקום השן לאחר העקירה והחלמתה וצפוי להימשך כחודשיים-שלושה, בהתאם להיקף ההליך המבוצע. לכל אורך תקופת ההחלמה, חשוב להישאר תחת מעקב של רופא השיניים ולהתייצב לביקורות במרפאה.