פטרת הציפורן ■

מהי פטרת הציפורן?

פטרת הציפורן (ONYCHOMYCOSIS) הינו זיהום פטרייתי של ציפורני הרגליים ו/או ציפורניי הידיים.

זיהום פטרייתי בציפורניים, גורם להן להתעבות ולשנות את צבען וצורתן וכמו כן גורם להן להתפצל בשלבים הראשוניים של ההדבקה. תחילה, מדובר כמובן בהפרעה קוסמטית ובהמשך תתכן אף הפרעה מכאנית או הפרעה פונקציונאלית.

ללא טיפול, קיימת סבירות גבוהה מאד שהתהליך יתקדם ויהפוך מהפרעה קוסמטית להפרעה תפקודית. התעבות ציפורניי הרגליים יוצרת לחץ על החלק הפנימי של הנעל, אשר לוחץ על הציפורן וגורם לכאבים. התעבות ציפורני הידיים גורמת להפרעה תפקודית, פסיכולוגית וחברתית.

שכיחות פטרת הציפורניים עולה עם הגיל. הימצאותן של מחלות שונות כגון סוכרת, הפרעות במערכת החיסון, הפרעות בזרימת הדם, בריאות ירודה ושימוש בתרופות מדכאות חיסון - מעלה את השכיחות להדבקה בפטרת הציפורן.

מבוגרים נדבקים פי 30 יותר מאשר ילדים. קצב הצמיחה המהיר של הציפורניים בילדים "מפריע" לפטרייה להתיישב בציפורן ולהתקדם לאורכה והדבר יכול להסביר את השכיחות הנמוכה של פטרת הציפורניים בילדים.

למה סקין קליניק?

• מכשיר הלייזר מייצר קרן אור מפוזרת "פולס" החודרת דרך גוף הציפורן ופוגעת בפטרת השוכנת על מצע הציפורן ומתחתיה.
  • לטיפול אין תופעות לוואי ידועות והוא חיצוני כאשר רוב הלוקים בפטרת הציפורניים מחלימים עם השלמת הטיפול.
  • מאחר ונגעי הפטרת שוכנים מתחת לגוף הציפורן עצמה קרן האור תוכננה במיוחד כך שתוכל לחדור אל תוך פנים הציפורן והמצע שלה ולהרוס את מחוללי המחלות הגורמים לזיהום פטרייתי של מצע הציפורן ותאי האפידרמיס מסביבה.
  • קרן האור פועלת בספקטרום האינפרה אדום ומבטיחה הרס בטוח של הפטרת והחיידקים הגורמים לה (Onychomycosis) מבלי לפגוע בשאר רקמות הגוף.

שאלה:

כיצד מאבחנים פטרת ציפורניים?
תשובה:
פגיעת פטרת ציפורניים מתחילה לרוב מהציפורן ועם הזמן עוברת לעור שבין האצבעות ובכך גורמת לגירוד, סדקים , קילוף וריחה לוואי לא נעים.
התפתחות הפטריה לרוב תתחיל בבסיס הציפורן בליווי עור מגורה אדום ודלקתי סביבה. עם התפתחות הפטרת נעשות הציפורניים כהות, צהובות ועבות מהרגיל. כמו כן מתפתחת רגישות וכאב באזור הציפורניים והן מאבדות את שקיפותן.

מס עובדות:
• פטרת הציפורניים לעולם לא נרפאת מעצמה.
• פטרת ציפורניים היא מחלה כרונית מדבקת.
• הציפורן הנגועה מהווה קרקע פוריה ומצע עשיר למחלות זיהומיות ומדבקות אחרות לרבות חיידקים אלימים ואלפי סוגים של פטריות.
• המחלה הורסת באופן הדרגתי את הציפורן, עוברת לציפורניים האחרות וסביר שתדביק עם הזמן את הקרובים לנו בניהם בני המשפחה.
• בשלבי פטרת מתקדמים ישנה נשירה של הציפורניים הרקובות ולאחריהן צמיחה מעוותת יותר.
• ככל שהפטריות מתרבות כך הן גם משחררות יותר רעלנים הגורמים לסיבוכים נוספים כגון אלרגיות הגורמות למחלות דרכי הנשימה, אסתמה ומגוון דלקות וגירויים בעור.
• פטרייה אינה מטופלת או מטופלת באופן חלקי בלבד יכולה לגרום לפגיעה במערכת החיסונית.
• פטרייה אינה מטופלת יכולה לחדור לתוך איברים פנימיים דרך מחזור הדם ומערכת הלימפה ועלולה לגרום לבעיות אונקולוגיות.

כמה הטיפול עולה?
תשובה:
מאחר וחומרת הפטרת משפיעה על משך הטיפול המחיר הינו נגזרת של מצב הפטרת אצל המטופל והתמחור נקבע בפגישת הייעוץ לאחר אבחון מקצועי של הבעיה.

שאלה:
שמעתי שיש דבר כזה חיסול פטרת בלייזר בטיפול אחד, האם זה נכון?
תשובה:
טיפול יעיל בפטרת בלייזר IPL מצריך לכל הפחות 6 מפגשים. לצערנו ישנם מכוני לייזר שמטעים צרכנים ומפרסמים כי הם מעלימים את הפטרת בטיפול לייזר בודד וחד פעמי. מכונים אלה מוציאים שם רע לענף טיפולי הלייזר בפטרת ופועלים בניגוד לכללי אתיקה מקצועית והגינות צרכנית.

שאלה:
מה גורם לפטרת הציפורניים להופיע?
תשובה:
פטרת ציפורניים הינה זיהום פטרייתי שכיח ומדבק המועבר לרוב בין בני אדם באזורים רטובים כגון מלתחות, בריכות שחייה ואיזורים לחים אחרים.

הפטרת נפוצה במיוחד במדינת ישראל עקב החום והלחות הרבה וניתן למצוא אותה לעיתים רבות בגרביים ונעליים שאינן עוברות חיטוי.

שכיחות הפטרת עולה עם הגיל ונפוצה גם אצל אנשים המרבים להשרות את ידיהם או רגליהם במים כגון עקרות בית, טבחים ואנשים המתקלחים לעיתים קרובות ולא מנגבים את רגליהם.

יחד עם הגיל והתפתחות הפטרת יורדת יכולתה של הציפורן להגן על עצמה מפני פלישה של סוגים נוספים של פטרת.
מגזרים נוספים שסובלים מפטרת הינם חולים בעלי בעיות במערכת החיסונית, חולים עם זיהום פטרייתי בשאר אזורי הגוף ואנשים הסובלים מבעיות של הזעת יתר.

בנוסף לכך נעילה ממושכת של נעלי התעמלות או נעלי צבא מגבירות את הסיכון ללקות בזיהם פטרייתי בכפות הרגליים המתפשטות גם לציפורניים.

האם הטיפול בטוח?
תשובה:
הטיפול הנו חיצוני ואינו פולשני ולכן אין הגבלת גיל לביצוע הטיפול והוא בטוח מאוד יחסית. בכל המחקרים שבוצעו עד כה לא נצפו ראקציות שליליות או תופעות לוואי. זאת בניגוד לתרופות הנפוצות כיום לטיפול בפטרת ציפורניים, שרובן כרוכות בפגיעה פוטנציאלית רב-מערכתית בשאר אברי הגוף (לרוב הכליות והכבד).

האם הטיפול באמת עובד?
תשובה:
השנה נערך מחקר קליני שתוצאותיו היו הצלחה בטיפול אצל 89% מהחולים. כלומר אצל הרוב המוחלט של המטופלים גדלה ציפורן חדשה ובריאה תוך 6 עד 12 חודשים מתחילת הטיפול הראשון.

זוהי תוצאה טובה יותר מתוצאות הנובעות מטיפול בפטרת ציפורניים באמצעים אחרים לרבות באמצעות הגלולה למיסיל. תוצאה זו בשילוב הנתון שטיפול בלמיסיל במהלכו נלקחת הגלולה לאורך 4 חודשים מסכן את הכבד ומלווה פעמים רבות בתופעות לוואי נפוצות במערכת הכליות והכבד הופכים את טיפול הלייזר לטיפול המומלץ ביותר לפטרת ציפורניים.